Opieka
W trosce o dobry i harmonijny rozwój naszych uczennic i uczniów, mając też na uwadze potrzeby rodziców, w naszej szkole działa Zespół Terapii, który składa się z 10 specjalistów:
- psycholożki szkolne
- terapeutki pedagogiczne
- logopeda/neurologopeda
- nauczyciele współorganizujący proces kształcenia
Psycholożki szkolne
Zadaniem psychologa szkolnego jest m.in.: monitorowanie funkcjonowania społeczno-emocjonalnego uczniów i udzielanie im wsparcia w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, współpraca z nauczycielami podczas pracy z uczniami oraz wsparcie rodziców w rozumieniu zachowań dzieci, we właściwym komunikowaniu się i budowaniu relacji z dzieckiem.
Drogi Rodzicu, zwróć się do psychologa szkolnego gdy:
- chcesz porozmawiać o funkcjonowaniu swojego dziecka w szkole
- niepokoi Cię coś w zachowaniu dziecka
- potrzebujesz wsparcia w rozumieniu zachowań dziecka
- potrzebujesz pomocy
- masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić
Neurologopeda
Logopeda wspiera rozwój prawidłowej mowy, uczy jak poprawnie wymawiać określone dźwięki, by na koniec dotrzeć wraz z pacjentem do płynnej, swobodnej wymowy. Rolą logopedy nie jest skupienie się wyłącznie na problemach z wypowiadaniem głosek. Najpierw musi on poznać przyczynę trudności.
Bada sprawność aparatu artykulacyjnego, jego budowę, przebieg funkcji fizjologicznych w jego obszarze (jedzenie/picie/połykanie/oddychanie), nawyki i wzorce, bada również sprawność słuchową.
Współpracuje z ortodontami, fizjoterapeutami i innymi specjalistami w holistycznym podejściu do pacjenta.
Neurologopeda zajmuje się szerszym spektrum – diagnozą i terapią różnych postaci zaburzeń mowy, języka i komunikacji spowodowanych opóźnionym dojrzewaniem lub uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego zarówno u dzieci jak i dorosłych.
Drogi Rodzicu, jeżeli zauważasz, że Twoje dziecko:
- ma często otwarte usta,
- oddycha przez usta,
- ma pogrubioną i zaczerwienioną wargę dolną,
- ma wilgotną wargę dolną,
- ma ślinę w kącikach ust,
- jego język w pozycji spoczynkowej napiera na zęby albo leży między zębami,
- ma zaburzenia artykulacji, często przy realizacji głosek /s/, /sz/, oraz /t, d, n, l/, /r/
- ma słabą mimikę twarzy,
- ma problemy z postawą,
zwróć się o pomoc do szkolnego logopedy i neurologopedy!
Terapeutki pedagogiczne
Terapeuci pedagogiczni prowadzą w naszej szkole zajęcia, które mają na celu pomoc dziecku w doskonaleniu tych umiejętności, które nie zostały do tej pory odpowiednio wykształcone i są przyczyną niepowodzeń w uczeniu się. Pracujemy tak, aby wzmocnić funkcje słabo rozwinięte, ale jednocześnie doskonalimy te funkcje, które są dobrze rozwinięte, aby za ich pomocą dziecko kompensowało swoje słabsze strony. W ten sposób wzmacniamy samoświadomość dziecka i uczymy je, jak korzystać ze swoich mocnych stron. Ważnym obszarem naszej pracy jest sfera psychologiczna.
- Uczymy jak radzić sobie z emocjami, które wpływają na proces uczenia się.
- Podpowiadamy jak radzić sobie z obrazem samego siebie, kiedy nie dziecko daje rady podołać edukacyjnym wyzwaniom.
- Pracujemy nad motywowaniem uczniów do skutecznego uczenia się.
- Pomagamy zachęcając do szukania własnych metod uczenia się, zapamiętywania.
- Budujemy wiarę we własne możliwości.
- Aktywizujemy motywację wewnętrzną do poszerzania umiejętności i nabywania wiedzy.
- Pomagamy uczniom w procesie uczenia się.
Rodzicu, jeżeli Twoje Dziecko:
- Rozwija się nieharmonijnie.
- Słabo jak na swój wiek czyta zgadując wyrazy lub przekręca je, pisze z typowymi błędami ortograficznymi lub z błędami, które są dla Ciebie niezrozumiałe.
- Ma pismo trudne do odczytania, wychodzi w pisaniu poza linię lub przekracza margines.
- Ma dużo niższe niż rówieśnicy umiejętności matematyczne, kłopot sprawiają mu proste obliczenia matematyczne, nie może nauczyć się tabliczki mnożenia.
- Ma słabą orientację w przestrzeni, gubi się, nie panuje nad swoimi rzeczami, zapomina, ma trudność w utrzymaniu porządku i znalezieniu rzeczy.
- Nie jest w stanie robić rzeczy na czas, spóźnia się ze wszystkim, czuje się zagubione w powodzi obowiązków i terminów.
- Idąc często potyka się lub obija o ściany, często przedmioty wylatują mu z rąk, ma problem z nauczeniem się jazdy na rowerze lub na rolkach czy łyżwach, jest niezgrabne ruchowo.
- Jest niespokojne, nie może ‘usiedzieć w miejscu’, ciągle się rusza, absorbuje swoją ruchliwością wszystkich wkoło, jest nadmiernie hałaśliwe, ciągle musi mieć coś w ręku.
- Nie potrafi się skupić na jednej rzeczy, ciekawi go kilka rzeczy na raz, masz wrażenie, że nie słucha, że można mówić do niego kilka razy bez skutku.
- Słabo się uczy, ponosi porażki na klasówkach, często nie rozumie tematu lekcji.
- Bardzo wolno pisze, czyta i rozwiązuje zadania czy wolno zabiera się do pracy.
- Sprawia wrażenie, że nie rozumie, co czyta czy co się do niego mówi lub reaguje na to z dużym opóźnieniem.
- Jest już zdiagnozowane pod kątem dysleksji, dysortografii, dyskalkulii czy dysgrafii.
- Ma opinię lub orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Skontaktuj się z terapeutką pedagogiczną!
Nauczyciele wspomagający
Popularnie określa się nas jako nauczycieli wspomagających lub wspierających. Celem naszej pracy jest współorganizowanie kształcenia dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Wraz z pozostałymi nauczycielami i specjalistami dostosowujemy warunki nauczania do potrzeb konkretnego ucznia objętego naszą opieką. Umożliwiamy naukę w dostępnym dla naszego podopiecznego zakresie (dopasowujemy metody nauczania, zakres materiału) oraz wspieramy w czasie procesu socjalizacji (podczas pracy w grupach, na przerwach, w trakcie wyjść klasowych).